σχεδιασμός UX, UX design, UX, user experience

Τι είναι ο σχεδιασμός UX και γιατί είναι σημαντικός για τις μικρές επιχειρήσεις;

Όχι, o σχεδιασμός UX δεν είναι μόδα, ούτε απλά ένα ακόμη ‘τσιτάτο’ που επινοήθηκε από τους marketers για να πουλήσουν! Το UX, συντομογραφία για την εμπειρία χρήστη(User Experience), έχει μπει πολύ στο επιχειρηματικό λεξικό τα τελευταία χρόνια. Είναι απαραίτητο εργαλείο αν θέλετε να αναπτύξετε την επιχείρηση σας on-line!

Τι είναι το UX Design και γιατί έχει σημασία για τις μικρές επιχειρήσεις;

Ο σχεδιασμός UX έχει περιγραφεί ως «μια γέφυρα μεταξύ της τεχνολογίας και του τελικού χρήστη». Ουσιαστικά, ο σχεδιασμός UX περιλαμβάνει την εξέταση και η βελτιστοποίηση της εμπειρίας των πελατών και των καταναλωτών σε όλη τη διαδικασία σχεδιασμού οποιουδήποτε νέου ιστότοπου ή εφαρμογής.

Η αποτελεσματική σχεδίαση UX θα διασφαλίσει ότι ο ιστότοπος( ή η εφαρμογή) σας είναι εύκολος στην περιήγηση, γεμάτος με τις κατάλληλες πληροφορίες, φαίνεται υπέροχος — και, το πιο σημαντικό, ενθαρρύνει τις μετατροπές των χρηστών σε πελάτες. Σε πελάτες που θα έρθουν και θα ξανάρθουν στην επιχείρηση σας γιατί καταφέρατε να κερδίσετε το ενδιαφέρον και την εμπιστοσύνη τους!

Βλέπετε, οι ιστότοποι και οι εφαρμογές υπόκεινται σε αυτό που έχει ονομαστεί “ο κανόνας των 15 δευτερολέπτων”. Αυτός είναι ο μέσος χρόνος που ξοδεύει ένας διαδικτυακός χρήστης για να αποφασίσει εάν μια επιχείρηση θα καλύψει τις ανάγκες του. Εάν ο ιστότοπος ή η εφαρμογή σας δεν έχει σχεδιαστεί σωστά ή είναι δύσκολο να πλοηγηθεί τότε το πιο πιθανό είναι ότι ο χρήστης δεν θα επιστρέψει!

Προφανώς αυτό είναι κάτι που δεν το θέλετε!

Δεν το θέλετε καθώς όχι μόνο χάνετε πελάτες, αλλά το να εγκαταλείπουν διαρκώς οι χρήστες τον ιστότοπό σας σημαίνει υψηλό ποσοστό εγκατάλειψης. Αυτό δεν το βλέπουν με θετικό μάτι οι μηχανές αναζήτησης και υποβαθμίζουν τον ιστότοπό σας στα αποτελέσματα αναζήτησης.

Για μια μικρή επιχείρηση, κάθε πελάτης μετράει. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο σχεδιασμός UX είναι κρίσιμος. Πρέπει να διασφαλίσετε ότι ο ιστότοπος ή η εφαρμογή σας ικανοποιεί τις ανάγκες των χρηστών σας. Των χρηστών που ενδεχομένως θα επιστρέψουν για να γίνουν πιστοί πελάτες. Κατ’ επέκταση, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να κατανοήσετε — και να αγκαλιάσετε — τη σημασία του σχεδιασμού UX.

Τι θεωρείται καλός και κακός σχεδιασμός UX;

σχεδιασμός UX, UX design, UX, user experience

Ας ξεκινήσουμε με το ότι ο καλός ή το κακός σχεδιασμός UX ξεκινάει από το να γνωρίζετε το ιδανικό σας κοινό. Για κάθε κοινό-στόχο υπάρχει και διαφορετικό UX. Όμως υπάρχουν λάθη και παγίδες που μπορούν να αποφευχθούν και κάποιες γενικές οδηγίες που ισχύουν για όλους.

Ας τα δούμε:

Καλός σχεδιασμός UX

  • Κάντε την περιήγηση απλή – κανένας χρήστης δεν θέλει να αφιερώσει ώρες μαθαίνοντας πώς να βρίσκει το δρόμο του γύρω από έναν ιστότοπο ή μια εφαρμογή.
  • Καλά καθορισμένη επιλογή εικονιδίων και κουμπιών, με καλή απόσταση, μέγεθος και χρωματική παλέτα που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες τάσεις αλλά και τις πιθανές προτιμήσεις του κοινού σας.
  • Ενημερωτικό, καλογραμμένο και πρωτότυπο περιεχόμενο που είναι διαθέσιμο στην οθόνη ή με το πάτημα ενός κουμπιού. Αυτό το περιεχόμενο θα πρέπει να είναι αυστηρά σχετικό με αυτό που αναζητά ο χρήστης.
  • Σαφείς, σωστά τοποθετημένες και δημιουργικές παροτρύνσεις για δράση(CTA) που δεν φαίνονται πολύ πιεστικές
  • Εικόνες υψηλής ανάλυσης, σχετικές και αισθητικά ευχάριστες, στρατηγικά τοποθετημένες ώστε να μην καλύπτουν τη σελίδα και να μην κουράζουν.
  • Μια πανομοιότυπη εμπειρία για τον χρήστη, είτε χρησιμοποιεί πρόγραμμα περιήγησης για υπολογιστές, smartphone ή tablet.

Κακός σχεδιασμός UX

  • Κρυφές σελίδες που απαιτούν αναζήτηση για να βρεθούν. Η υπομονή δεν είναι μια αρετή που διαθέτουν πολλοί χρήστες του διαδικτύου, για να μην πούμε σχεδόν κανείς!
  • Η εφαρμογή ή το site σας να είναι τόσο μινιμαλ που να φαίνονται ημιτελή.
  • Περιεχόμενο άσχετο με αυτό που μπορεί να αναζητά το κοινό-στόχος σας ή κακογραμμένο με ορθογραφικά και συντακτικά λάθη.
  • Ασαφείς παροτρύνσεις για δράση(CTA) ή να πιέζουν πολύ για πώληση χωρίς να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του χρήστη.
  • Eικόνες χαμηλής ανάλυσης που δεν εξυπηρετούν κανένα σκοπό για το περιεχόμενο, γεμίζουν την οθόνη και μπερδεύουν τον χρήστη.
  • Ένας ιστότοπος που δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στα όρια μιας μικρότερης οθόνης και δεν είναι βελτιστοποιημένος για κινητά ή tablet.

Ο ιστότοπός σας είναι το πρόσωπο της επιχείρησης σας και ένα ουσιαστικό σημείο επαφής με τους υποψήφιους πελάτες σας, γι’ αυτό ο σχεδιασμός UX είναι ζωτικής σημασίας για το ψηφιακό μάρκετινγκ. Τα πάντα, από την ταχύτητα του ιστότοπου μέχρι τη σχολαστική σχεδίαση της επαφής με το χρήστη παίζουν ρόλο στη βελτιστοποίηση της εμπειρίας χρήστη και τελικά στην αύξηση των μετατροπών και τη δημιουργία σχέσεων.

Είτε προσπαθείτε να βελτιώσετε τον ιστότοπό σας, είτε τον κατασκευάζετε από την αρχή, η αντιμετώπιση του UX μπορεί να φαίνεται τρομακτική όταν δεν έχετε το ανθρώπινο δυναμικό και τους πόρους μεγαλύτερων εταιρειών. Αλλά δεν ωφελεί να το αναβάλλετε, καθώς αυτό είναι ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να κάνετε για να παραμείνετε ανταγωνιστικοί και να πάτε την επιχείρησή σας ένα βήμα παραπέρα.

Λοιπόν, τώρα φανταζόμαστε ότι καταλαβαίνετε πόσο σημαντικός είναι ο σχεδιασμός UX έστω και αν ακούτε την ορολογία για πρώτη φορά. Εύλογα όμως ίσως να μην ξέρετε από πού να ξεκινήσετε και πώς να χρησιμοποιήσετε αυτό το πολύ δυνατό όπλο για να αναπτύξετε και να εξελίξετε την επωνυμίας σας.

Για να κάνουμε πιο εύκολα τα πράγματα σας δίνουμε έναν οδηγό για να σας βοηθήσει σχετικά με το ποιες είναι οι κινήσεις που πρέπει να κάνετε:

Τα κλειδιά στον σχεδιασμό UX:

Κατανοήστε το κοινό σας

Όλα ξεκινούν από το κοινό σας. Οπότε αν θέλετε να έχετε έναν πετυχημένο σχεδιασμό UX κατανοήστε το κοινό σας. Ποιοί είναι; Τι ψάχνουν από εσάς; Τι θα ήθελαν να δουν στο site σας; Πώς θέλουν να τους φερθείτε όταν μπουν στο site σας; Πώς αισθάνονται; Συνδέονται μαζί σας; Ίσως σας ακούγονται πολλά αλλά αν καταλάβετε το κοινό σας έχετε θέσει την πιο σημαντική βάση στον σχεδιασμό του UX.

Δεν είναι δύσκολο. Σκεφτείτε ότι απευθύνεστε σε ανθρώπους και θέλετε να τους κάνετε να νιώσουν όμορφα στο χώρο σας, όπως ακριβώς θα κάνατε και στο φυσικό σας κατάστημα.

Διαβάστε και αυτό το άρθρο ώστε να διευκολυνθείτε ακόμη περισσότερο:18+1 ερωτήσεις για να την ανακαλύψεις το Ιδανικό Κοινό της επιχείρησης σου

Απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό-σχεδιαστη UX και μάθετε να επικοινωνείτε μαζί του

Ανάλογα με το αν δημιουργείτε έναν νέο ιστότοπο ή θέλετε να βελτιώσετε έναν υπάρχοντα, είτε θα συνεργαστείτε με μια ομάδα σχεδίασης ιστοσελίδων που περιλαμβάνει το UX είτε θα προσλάβετε έναν σχεδιαστή UX . Το να δοκιμάσετε να το κάνετε χωρίς κάποιον ειδικό δίπλα σας μπορεί να φαίνεται μια οικονομική λύση παρόλα αυτά σκεφτείτε μακροπρόθεσμα.

  • Έχετε τις γνώσεις που απαιτούνται για να κατανοήσετε πώς λειτουργεί το κοινό σας;
  • Μπορείτε να σχεδιάσετε με ακρίβεια που θα μπει κάθε εικόνα, κείμενο, κουμπί προτροπής;
  • Το αποτέλεσμα θα είναι ικανοποιητικό και θα φέρει τις μετατροπές που θέλετε ή θα πρέπει να το ξαναχτίσετε μετά από την αρχή.

Αν μπορείτε να το κάνετε, τότε προχωρήστε! Αν όχι, γλυτώστε χρόνο και χρήμα ώστε να το σχεδιάσει κάποιος που θα το κάνει αποτελεσματικό και αποδοτικό. Τα χρήματα που θα δώσετε για έναν σωστό και ολοκληρωμένο σχεδιασμό UΧ είναι επένδυση η οποία θα σας αποφέρει πολλά περισσότερα. Προσοχή! Το ότι μπορεί κάποιος web developer να σας γράψει καταπληκτικό κώδικα για το site δεν σημαίνει ότι είναι και ειδικός στον σχεδιασμό UX, οπότε επιλέξτε σε ποιον θα το αναθέσετε.

Επίσης συνεργαστείτε με κάποιον με τον οποίο επικοινωνείτε αποτελεσματικά. Είτε έτσι είτε αλλιώς, θα χρειαστεί να συνεργαστείτε με επαγγελματίες – και η επιτυχία αυτής της προσπάθειας θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητά σας να επικοινωνείτε μαζί τους.

Μη διστάσετε να τους ζητήσετε να σας εξηγήσουν οποιαδήποτε ορολογία και συντομογραφίες δεν καταλαβαίνετε. Θέλετε να δημιουργήσετε σεβασμό και ανοιχτό διάλογο μαζί τους, όπου θα μπορείτε να εκφράσετε τις ιδέες και τις ανησυχίες σας, καθώς και να ακούσετε τις προτάσεις τους και να γνωρίσετε τη διαδικασία. Με αυτόν τον τρόπο, θα είναι σε θέση να κατανοήσουν τους στόχους σας και την φιλοσοφία της επιχείρησής σας. Είναι μια δημιουργική δουλειά που προκύπτει μέσα από ουσιαστική συνεργασία.

σχεδιασμός UX, UX design, UX, user experience

Δεν χρειάζεται να επανεφεύρετε τον τροχό

Οι σχεδιαστές UX γνωρίζουν ήδη αυτό το κομμάτι. Εναπόκειται στον εργοδότη (αυτός είστε εσείς) να το κατανοήσετε επίσης, κάτι που μας επαναφέρει στο θέμα της επικοινωνίας.

Ο σχεδιαστής θα τηρήσει ορισμένες αρχές και πρακτικές που βοηθούν στη διασφάλιση της διαισθητικής πλοήγησης, της ταχύτερης ταχύτητας φόρτωσης και άλλων πτυχών της θετικής εμπειρίας χρήστη. Χωρίς αμφιβολία, γνωρίζει να αποφεύγει τις μεγαλύτερες γκάφες στο σχεδιασμό ιστοσελίδων και θα φροντίσει να μην εφαρμοστεί καμία απόφαση σχεδιασμού που θέτει σε κίνδυνο τη χρηστικότητα.

Αυτό που βλέπουμε συχνά να συμβαίνει σε αυτούς τους τύπους συνεργασιών είναι ότι οι σχεδιαστές πρέπει να πείσουν τους εργοδότες ότι μια δεδομένη ιδέα, πράγματι, θα θέσει σε κίνδυνο τη χρηστικότητα και σίγουρα δεν θα λειτουργήσει όπως έχουν φανταστεί. Αν ο σχεδιαστής σας πει ότι είναι καλύτερα να αφήσετε κάποια πράγματα αμετάβλητα, μάλλον έχει δίκιο. Κανείς δεν λέει ότι πρέπει να συμφωνείτε τυφλά με όλα όσα λέει ο σχεδιαστής – απλώς ζητήστε του να σας βοηθήσει να κατανοήσετε το γιατί και το πώς.

Μάθετε από τους μεγάλους

Οι μεγάλες επιχειρήσεις επενδύουν σημαντικά ποσά στον σχεδιασμό UX και μπορείτε να είστε σίγουροι ότι το κάνουν σωστά! Η περιήγηση στους ιστότοπούς τους, καθώς και στους ιστότοπους των ανταγωνιστών σας, μπορεί να είναι ένα εξαιρετικό σημείο εκκίνησης για να σας βοηθήσει να βρείτε μερικές ιδέες και να καθορίσετε σε ποια στοιχεία θέλετε να εστιάσετε. Βοηθάει να γνωρίζετε τι κάνουν οι άλλοι, τι τους ταιριάζει(ενδεχομένως και σε εσάς) και ποιες λειτουργίες θα θέλατε ή δεν θα θέλατε να δείτε στον δικό σας ιστότοπο.

Πάρτε τους κύριους ανταγωνιστές σας και τα μεγαλύτερα brand στον τομέα της επιχείρησής σας και, στη συνέχεια, αφιερώστε λίγο χρόνο να περιηγηθείτε τους ιστότοπούς τους. Υπάρχουν εργαλεία όπως το awwwards. που είναι απίστευτα χρήσιμα – και δωρεάν – που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στην έρευνά σας. Μπορείτε να κάνετε αναζήτηση σε ιστοτόπους επιχειρήσεων ανά λέξη-κλειδί ή τομέα, και το υπέροχο με αυτό είναι ότι σας δείχνει προηγούμενες εκδόσεις ενός ιστότοπου. Αυτό θα σας βοηθήσει να δείτε πώς έχουν βελτιωθεί με την πάροδο του χρόνου και να μάθετε απευθείας από αυτούς.

Μάθετε τι έχει μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στο site σας

σχεδιασμός UX, UX design, UX, user experience

Εάν ανανεώνετε έναν υπάρχοντα ιστότοπο, θα θέλετε να μάθετε πώς τον χρησιμοποιούν οι άνθρωποι αυτήν τη στιγμή. Ποια ενότητα του ιστότοπου ή του προϊόντος σας είναι η πιο δημοφιλής; Λογικό δεν είναι; Ενισχύετε αυτά που πηγαίνουν καλά και αλλάζετε όσα σας κρατάνε πίσω. Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τον ιστότοπό σας και ποια μέρη τους ενδιαφέρουν περισσότερο θα σας δώσει απίστευτη εικόνα και κατεύθυνση για αυτό το έργο.

Μην ανησυχείτε – είναι πολύ πιο εύκολο από ό, τι θα περιμένατε. Και εδώ θα σας φανούν χρήσιμα on-line εργαλεία που θα σας δώσουν πολλές πληροφορίες σχετικά με τη συμπεριφορά των χρηστών- όπως το Smartlook– για να παρακολουθείτε τον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες περιηγούνται στις σελίδες στον ιστότοπό σας και να εντοπίσετε ποιες λειτουργίες είναι οι πιο δημοφιλείς.

Επίσης τα στατιστικά της σελίδας σας είναι ενά ακόμη πολύ σημαντικό εργαλείο που θα σας βοηθήσει στον σχεδιασμό ενός εκπληκτικού νέου ιστότοπου.

Εστίαση στη βελτίωση του ποσοστού μετατροπής(CRO)

Άλλωστε το ζητούμενο σε κάθε επιχείρηση είναι η μετατροπή των χρηστών σε πελάτες!

Η αύξηση των μετατροπών είναι ο βασικός στόχος κάθε σχεδιαστικής απόφασης. Μάθετε να παρατηρείτε τον ιστότοπό σας από αυτή την άποψη και θα διαπιστώσετε ότι η όλη διαδικασία θα είναι πολύ πιο άμεση και εστιασμένη.

Δεν είναι μόνο η σωστή σχεδίαση των κουμπιών CTA(προτροπής) που είναι κρίσιμα για το CRO (βελτιστοποίηση ποσοστού μετατροπής). Τα πάντα, από την πλοήγηση μέχρι την επιλογή χρωμάτων και γραμματοσειρών θα επηρεάσουν επίσης τις μετατροπές. Συνολικά, αυτά τα στοιχεία θα δημιουργήσουν ένα σύστημα που θα είναι σε θέση να καθοδηγεί την προσοχή του επισκέπτη μέχρι το τελικό αποτέλεσμα δηλαδή την μετατροπή.

Επομένως, ένα από τα πιο ουσιώδη κομμάτια του σχεδιασμού UX είναι το ταξίδι του χρήστη στο site σας και αυτό που θα τον ωθήσει να γίνει πελάτης.

 

Δώστε βάση στην ικανοποίηση του πελάτη μετά την αγορά

Όπως προείπαμε, μέσα από το UX θέλουμε να χτίσουμε σχέσεις και μια εκπληκτική εμπειρία που θα συνοδεύει το brand μας. Για να γίνει αυτό όμως δε σημαίνει ότι τελειώνουμε τη δουλειά μας με την πώληση. Ο σχεδιασμός UX περιλαμβάνει ακόμα και το πώς θα ευχαριστήσουμε τον άνθρωπο που μας προτίμησε και που θέλουμε να επιστρέψει..και γιατί όχι,να φέρει κι άλλο κόσμο, μιας και θα μοιραστεί την υπέροχη εμπειρία που είχε στο site και την επιχειρήση μας.

Μάλιστα, η ικανοποίηση του πελάτη είναι ολόκληρο κομμάτι με το οποίο ασχολείστε το after sales marketing, οπότε μην υποτιμάτε την δύναμη του!

Διαβάστε επίσης:

Πώς θα απογειώσεις τις πωλήσεις του eshop : 14 πανεύκολα βήματα

Customer Journey Mapping : μετέτρεψε τον κοινό σε πελάτες

Τι συμπέρασμα βγάζουμε;

Το συχγρονο μάρκετινγκ μετατοπίζεται πλέον σε μεγάλο βαθμό στις συμπεριφορές, τις ανάγκες και τις επιθυμίες των πελατών. Οι σύγχρονες επιχειρήσεις πρέπει να κατανοήσουν καλύτερα την αγορά-στόχο τους και να προσφέρουν μια απρόσκοπτη εμπειρία σε όλα τα στάδια του ταξιδιού του πελάτη αν θέλουν να εξελιχθούν και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Ένα μεγάλο μέρος αυτού του ταξιδιού λαμβάνει χώρα στον ιστότοπό της επιχείρησης, πράγμα που σημαίνει ότι ανοίγει τις πόρτες σε απίστευτες ευκαιρίες χρησιμοποιώντας το UX του ιστότοπου.

Ελπίζουμε ότι αυτές οι συμβουλές θα σας βοηθήσουν να ξεκινήσετε σωστά. Η διαδικασία σχεδιασμού συνεπάγεται με κατανόηση του ιδανικού κοινού και της συμπεριφοράς του, την ευχάριστη περιήγηση, το χτίσιμο εμπιστοσύνης και την μετατροπή του σε πελάτη. Θέλουμε ο πελάτης μας να πει: “Wow, εδώ θέλω να είμαι!”.

Δεν τελειώνει όμως εδώ, θα πρέπει να παρακολουθείτε πώς χρησιμοποιείται ο ιστότοπός σας μόλις ολοκληρωθεί το έργο. Καθώς περνά ο καιρός, θα διαπιστώσετε ότι μπορεί να υπάρχει περιθώριο βελτίωσης για να προσφέρετε στους επισκέπτες σας την καλύτερη δυνατή εμπειρία.

Άλλωστε αυτό δεν είναι και ο στόχος σας;

Αν χρειάζεστε βοήθεια στον σχεδιασμό UX μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας. Είμαστε UX specialists και γνωρίζουμε πώς να βοηθήσουμε ουσιαστικά και αποτελεσματικά!

Ακολουθήστε μας σε Facebook και Instagram για ακόμα περισσότερα tips που θα απογειώσουν την επιχείρηση σας!

Facebook
Twitter
LinkedIn